Handleinformasjon

Velkommen til en effektiv og trygg netthandel her hos Cotton Child. Våre betingelser følger Forbrukerrådets "Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett". Disse kan du lese nederst på siden. I de første avsnittene nedenfor ser du konkret beskrivelse og informasjon for netthandel hos Cotton Child.

Vi sender varene senest en uke etter bestilling, men som regel raskere. Vennligst gi beskjed dersom det haster. Postgangen tar normalt en til tre dager. Varene sendes fra lager i Norge.

Dersom du ikke blir fornøyd og vil returnere varene, må du ikke betale for fraktkostnad fra Cotton Child til deg. Du får også tilbakeført halvparten av porto for retur dersom du forteller oss hvilke egenskap(er) ved varen(e) som er årsak til at du benytter deg av angreretten. Dette bør være egenskaper som ikke klart framgår av produktsidene. Fikk du feil eller utilstrekkelig informasjonen ved bestilling, tilbakefører Cotton Child alle dine utgifter til returporto.

Klikk i menyen ovenfor, velg vare og legg størrelsen du ønsker i "handlekurven". Du ser eksakt pris (i norske kroner) på produktsidene. Når du vil avslutte og sende oss ordren, trykker du på "BEKREFTE (til kassen)" i Nettbutikk-menyen til venstre. Så snart du har godkjent bestillingen, får du tilsendt en epost med utskrift av ordren dersom du har oppgitt epostadresse. Du mottar også en epost når vi har sendt varene.

Ring Cotton Child på 22 11 45 00 eller send epost til post@cottonchild.no dersom du har spørsmål eller ønsker å bestille som forhandler/ bedriftskunde.

Web-rabatt
Når du handler på web, får du 2% rabatt i forhold til post- og telefonordre.

Frakt
Du ser eksakt fraktkostnad for sendingen i handlekurven. Pakken sendes med Posten eller PostNord. Du kan angi hvilken av disse du ønsker ved bestilling. Se fraktkostnader. Frakt er gratis ved ordre over kr 2.500,-. Porto for restordre er også gratis, men når en ankomstdato blir oppgitt, er det standard porto. Handlekurven viser alltid eksakt porto.

To kundegrupper
Cotton Child har to kundekategorier for privatkunder: Ordinære kunder og medlemmer i kundeklubben. Hensikten med kundeklubben er å kunne gi rabatt og andre fordeler til kunder som handler en god del hos oss. Medlemmer får 10% avslag og slipper postoppkravs- eller fakturagebyr. Medlemskapet varer i to år, og innmelding koster kr 200,-. Dermed stiger virkelig rabatt med økende handlebeløp over kr 1000,- pr. år. Les mer om kundeklubben.

Ordinære kunder
Hos Cotton Child kan ordinære kunder betale varene på postkontoret med postoppkrav, med Visa / Mastercard eller ved forhåndsbetaling. Velger du å hente og betale pakken på postkontoret, er oppkravsgebyret på kr 84,- inkludert i portoen.

Unngå oppkrav
Betaler du med Visa / Mastercard / Vipps eller forhåndsbetaler, slipper du postoppkravsgebyret også første gang du handler.

Ved kortbetaling krysser du av for dette i bestillingsvinduene eller i vinduet der du godkjenner ordren etter at du har skrevet inn navn og adresse. Når du har bekreftet ordren, blir du overført til Nets for sikker håndtering og online sjekk av kortdetaljene.

Produktbilde Produktbilde Produktbilde

Velger du å forhåndsbetale, får du fram et skjema med betalingsanvisning etter ordrebekreftelse.

Dersom du som ordinær kunde senere melder deg inn i rabattordningen (kundeklubben), får du godskrevet 10% av siste års innkjøp. Dermed kan du først handle som ordinær kunde uten å miste muligheten til medlemsrabatten.

Ordinære kunder som har handlet hos oss tidligere, kan få ny bestilling tilsendt uten oppkravsgebyr og betale med giro. Vi vurderer slik kreditt i hvert tilfelle. Logg inn og send en ferdigskrevet melding, send en epost eller ring oss for å avtale dette.

 

Handlevilkår

Levering
Postgangen tar normalt en til tre dager. Dersom du ikke har mottatt pakken 3 dager etter at du har fått sendemelding via epost, bør du spore pakken eller kontakte Cotton Child. Har du ikke mulighet til å motta sendemelding via epost, kan du beregne at varene bør være framme senest 10 dager etter bestilling.

Ved store sendinger og postoppkrav, må du hente pakken på postkontoret/ Post i Butikk. Du vil motta hentemelding via SMS dersom du oppgir mobiltelefon ved ordrebekreftelse, eller via epost hvis du oppgir epostadresse, men ikke mobiltelefon. Oppgir du ikke mobilnr. eller epostadresse, vil du motta 2 hentemeldinger på papir i løpet av pakkens liggeperiode på 2 uker på postkontoret. Etter 2 uker returneres sendingen til Cotton Child. For å unngå retur, bør du hente pakken så raskt som mulig.

Vennligst ikke vent på eventuell hentemelding på papir som kan komme bort i f.eks reklame eller aviser, men spor pakken eller kontakt Cotton Child dersom den ikke kommer fram innen 3 dager etter sending. Mottar du ikke SMS eller epost som forventet, kan du ha registrert feil mobil eller epostadresse. Spor da pakken eller kontakt Cotton Child. Kundene er ansvarlige for å følge opp pakkemottak.

Uavhentede pakker
Hvis en kunde unnlater å hente en pakke på postkontoret/ Post i Butikk uten å gi beskjed til Posten og Cotton Child, gjelder ikke angreretten. Cotton Child vil da fakturere for porto, returporto, eventuelt oppkravsgebyr og omkostninger kr 100.

Ønsker du å benytte angreretten før henting, må du gi beskjed på postkontoret innen angrefristen (14 dager) om at pakken skal sendes tilbake til Cotton Child. Spør også om beløpet for returporto. For dette beløpet kjøper du frimerker som du samtidig postlegger til Cotton Child. Dette er da for returportoen som Posten senere vil belaste Cotton Child.

Bakgrunnen er at kunden må betale returporto i henhold til angreretten (Forbrukerrådet). Dette gjelder selv om kunden ikke har mottatt hentemeldinger fra Posten. Kunden er derfor ansvarlig for å følge opp sendingen om den ikke kommer fram til forventet tid (se ovenfor). Gi også beskjed til Cotton Child dersom du benytter deg av angreretten.

Restordre
Dersom en vare ikke er på lager, legger WEB-programmet varen automatisk i en restordre. Normalt kan vi effektuere restordre i løpet av noen uker, men det kan ta flere måneder. Du kan endre eller avbestille en restordre ved å sende epost til post@cottonchild.no eller ringe 22 11 45 00. Dersom du avbestiller restordren etter at vi har sendt pakken, må du betale returporto.

Varebytte
Du kan bytte varer som er ubrukte og uvasket dersom du ønsker en annen størrelse eller et annet produkt. Legg ved et brev der du angir hvilke størrelse eller produkt du ønsker i stedet. Ved bytte til annen størrelse (eller vare av samme type og vekt), betaler du kun returporto. Cotton Child dekker porto på ny forsendelse. Vi sender varebytte uten postoppkrav også for ordinære kunder.

Vennligst les informasjonen på produktsidene nøye før bestilling. Vi har der angitt mål etter vask. Du kan kontakte oss på post@cottonchild.no eller 22 11 45 00 når noe er uklart. Vurder om størrelsene passer før du prøver og vasker plaggene. Beregn at stoffet vil krympe fra ca 5 prosent i vask ved 40 grader til 10 prosent i kokevask.

Standard angrerett etter mottak
Du kan gå fra avtalen (bestillingen) uten å oppgi grunn innen 14 dager etter at du har mottatt pakken.

Du må gi melding til Cotton Child dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig (angreskjema, brev eller epost).

Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter Cotton Child å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet deg. Angrefristloven sier at du må bære returporto, med mindre Cotton Child har misligholdt avtalen (ordren). Cotton Child tilbakefører derimot også halvparten av porto for retur dersom du forteller oss hvilke egenskap(er) ved varen(e) som er årsak til at du benytter deg av angreretten. Dette bør være egenskaper som ikke klart framgår av produktsidene.

Merk at du ikke mister angreretten ved å åpne forsendelsen. Du kan sende tilbake eller bytte deler av leveransen dersom noen av produktene ikke er som forventet. Varene må ligge i originalemballasje og være i uskadet, ubrukt og uvasket stand. Du mister derimot angreretten etter å ha brutt forseglingen på undertøy. Undertøy kan ikke prøves og deretter returneres.

Standard reklamasjonsrett
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan du på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter kjøpsloven. Detter forutsetter imidlertid at du reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at du mottok varen. Dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år. Reklamasjon gjelder ikke for feil man må regne med på grunn av slitasje eller uforsvarlig bruk.

Det må gis melding til Cotton Child innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav til reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser du ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjon som skyldes feil eller mangler ved produktet, vil Cotton Child bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgifter til tilbaketransport.

Fremgangsmåte ved retur
Dersom du angrer eller finner feil på varer kan du bruke originalemballasjen og sende varene som vanlig postsending (ikke oppkrav). Cotton Child kan overføre utlegg for porto (eventuelt varer) til din konto, eller en kreditnota kan bli trukket ifra ved neste bestilling. Dersom du ønsker nye varer ved reklamasjon, dekker Cotton Child alle portoutgifter. Vennligst gi beskjed om hva du ønsker dersom du skulle returnere varer.

Mangelfull levering
Dersom det er feil antall, feilsendte produkter eller uriktige størrelser i leveransen, trenger vil rask tilbakemelding for å få verifisert feilen på lageret. Send en epost til post@cottonchild.no eller ring 22 11 45 00. Cotton Child vil da rette feilen umiddelbart. Du får godskrevet eventuell returporto og blir ikke belastet for porto på ny utsendelse.

Forsinkelse
Normalt vil det ikke forekomme forsinkelser som kunden ikke får beskjed om på bestillingstidspunktet. Dersom en vesentlig forsinkelse allikevel oppstår, har du rett til å heve kjøpet ved å gi beskjed til Cotton Child. Vi setter pris på om du først kontakter oss på epost post@cottonchild.no eller telefon 22 11 45 00 slik at vi kan få oppklart eventuelle misforståelser med for eksempel postgangen.

Personopplysninger
Cotton Child er ansvarlig for håndtering av personopplysningene du har gitt oss. Vi vil kun bruke disse for å effektuere bestillinger og for å opprettholde dialog. Dersom du ikke ønsker direkte reklame fra oss, kan du spesifisere dette i menyen etter innlogging eller sende epost til post@cottonchild.no. Fra web-menyen kan du også endre eller rette dine personopplysninger. Ønsker du å bli slettet fra vårt register, kan du kontakte oss via epost, post eller telefon 22 11 45 00. Dine personopplysninger hos Cotton Child vil aldri bli gitt til utenforstående eller andre firmaer.

Informasjonskapsler
Informasjonskapsler gir kun tilleggsfunksjonalitet ved bestilling hos Cotton Child. Vårt nettsted fungerer selv om du har slått av informasjonskapsler i nettleseren. Helt i begynnelsen av en bestilling, vil en informasjonskapsel huske økten dersom du bruker tilbakeknappen i nettleseren. Klikker du kun på lenker i sidene til Cotton Child, blir økten ikke hentet fra en informasjonskapsel. Vi bruker også en informasjonskapsel i analysearbeid for å gjenkjenne besøkende som ikke har logget inn eller registrert seg med navn. Ønsker du ikke dette, kan du sette innstillingen "ikke spor" i nettleseren.

Les om Cotton Child

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Versjon 2.0 revidert oktober 2015.
Utgitt av Forbrukerrådet.

Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukerombudet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukerombudets veileder.

1] Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2] Partene
Selger er Cotton Child as, postmottak: Postboks 68 Sentrum, 3701 Skien, epost: post@cottonchild.no, tlf (markedsavdeling): 22 11 45 00, organisasjonsnummer: 979 537 891 MVA, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3] Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4] Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5] Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6] Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7] Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8] Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9] Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

• Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

• Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

• Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10] Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

• Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

• Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

• Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11] Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

• Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

• Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

• Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

• Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år

12] Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13] Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14] Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.