TEKSTILBRANSJEN: Kun små framskritt

Mandag 24. april 2017 markerte at det var fire år siden Rana Plaza-bygningen i Bangladesh kollapset. Dette var den dødeligste katastrofen i klesindustrien. Arbeiderne som døde denne dagen, betalte den ultimate prisen for lavkostindustrien som fremdeles setter profitt foran liv og verdighet til kvinnene og mennene som de sysselsetter, skriver cleanclothes.org.

24. april 2013 raste Rana Plaza-bygningen sammen og drepte 1.134 mennesker og skadet tusener. Huset inneholdt fem klesfabrikker som produserte for europeiske og nordamerikanske merkevarer. Selv om Rana Plaza-kollapsen var unik i størrelse, er den bare ett ekstremt eksempel på en bransje der død og skade på arbeidsplassen er vanlig. Les mer på cleanclothes.org.

Les: This Girl Walked Through Fire So We Can Get Jeans for $9.

Framtiden i våre hender skriver at mye er ugjort fire år etter Rana Plaza.

Se også: Four years after Rana Plaza disaster little has changed for workers in Bangladesh

Fire millioner mennesker arbeider i tekstilindustrien i Bangladesh. Disse har de laveste lønningene i verden, ca 780 kroner i måneden. Ekstrem fattigdom gjør at en lav inntekt er bedre enn sult. NPR har fulgt produksjon av en t-skjorte kloden rundt.

Katastrofen på Rana Plaza har ikke ført til de omfattende endringene som brannen på Triangle Shirtwaist Company-brannen i New York City i 1911 medførte. Årsaken er antagelig svak lovgivning, svake fagforeninger i sørlige land og mangel på empati hos innkjøpere. Vi har vanskelig for å forestille oss nøden i sør. OXFAM skriver at en milliard mennesker går sultne til sengs hver kveld - ikke fordi det er for lite mat i verden, men på grunn av urettferdighet.

De aller fleste store kjedene ønsker å framstå som etiske og miljøvennlige, men vil ikke ta steget fullt ut. Økologisk er for kostbart. Mange av dem velger nå såkalt bærekraftig bomull istedenfor økologisk, skriver bloomberg.com.

****

Velg økologisk og vær en pådriver for endring. Det er kun med fair trade, økologisk bomull at vi er trygge på at forbrukerne får sunne varer, at arbeiderne får lønn til å leve av, og at naturen ikke ødelegges. Det koster ikke mye ekstra. Selv de store kjedene og merkevarehusene følger med og lar seg påvirke av forbrukernes aktive valg viser utviklingen de siste årene. De aller fleste prøver seg på økologisk bomull. Cotton Child ønsker å være en pådriver. Hos cottonchild.no er alle varene av økologisk bomull til moderate priser.


(Skrevet 24.04.2017)

 

Del lenke til denne artikkelen med ditt nettverk

Knappene åpner et vindu der du kan se hva du deler, og du kan legge til egen tekst om du ønsker det.