MEDIA: Den glemte miljøkampen

Miljøbevisstheten og den offentlige debatten om klær er laber her til lands. Interessen for å kle seg rettferdig og grønt blir deretter. I Norge er det prisen som styrer mest, skriver Magasinet Folkevett.

Å holde seg informert som bevisst klesforbruker er ingen enkel oppgave, blant annet fordi det å lage et totalt miljøregnskap for klær er svært komplisert. Det finnes miljømerkede klær, men få butikker som selger dem. God helse kan også være et godt miljøvalg på klesfronten. Nye klær inneholder en rekke giftstoffer fra produksjonen som vi har ulik tåleevne for. Klær av økologiske naturfibre som i tillegg ikke er kunstig farget, er bra både for miljøet, tekstilarbeidere og forbrukernes helse. Enkelte sorter bomull er naturlig farget av naturen selv. Vi har en alt for selvfølgelig omgang med farger, med stort kjemikalieforbruk i klesindustrien som resultat. Å velge mer enkelt når det kommer til farger kan spare naturen og gjøre for eksempel vasking enklere. - Vi har en lang vei å gå. Nå må det være tøyet sin tur. Utdrag av artikkel i Folkevett nr. 2/ 2001.

Skrevet 21.06.2001, oppdatert 12.04.2002.

Cotton Child har i 20 år levert trygge, komfortable klær og hjemmetekstiler av sertifisert økologisk bomull ved hjelp av innovative metoder og informasjon for mennesker som legger vekt på helse-, miljø-, klimaspørsmål i det daglige livet og som vil unngå urettferdig handelspraksis i alle produksjonsledd. Se forsiden. Les mer om Cotton Child.

 

Del lenke til denne artikkelen med ditt nettverk

Knappene åpner et vindu der du kan se hva du deler, og du kan legge til egen tekst om du ønsker det.